We zijn aangekomen in Oradea! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Diaconale Jongerenreis Roemenië 2023 - WaarBenJij.nu We zijn aangekomen in Oradea! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Diaconale Jongerenreis Roemenië 2023 - WaarBenJij.nu

We zijn aangekomen in Oradea!

Door: Diaconale Jongerenreis

Blijf op de hoogte en volg Diaconale Jongerenreis

21 Juli 2023 | Roemenië, Oradea

We waren gistermorgen al vroeg in het Hervormd Centrum. Iedereen was gelukkig ruim op tijd. Dominee Molenaar opende op dit vroege uur met ons de reis. Hij las met ons uit Mattheus 28 vers 16-20. Centraal stond de zin: “En zie Ik ben met u alle dagen, tot de voleinding der wereld.” De opdracht is, ook voor ons, om heen als navolgers van Christus. Mooi om op reis te gaan, maar Jezus, de Eeuwige, verzekert ons dat Hij ook meegaat. Sommige discipelen twijfelden. Wij kunnen zelf soms ook onzeker zijn. Jezus verzekert ons ervan dat Hij meegaat en ons ondersteunt. Over onveilige wegen en waar we ons verder ook begeven: de Heere wil ons bewaren voor onheil. Dat doet Hij alle dagen.

De dominee wenste ons toe dat we ons als groep meer en meer mogen verdiepen in het geloof. Dat we daarin mogen groeien en mogen merken dat God met ons is.

Verwachtingsvol mogen we zijn dat de Heere wonderen doet en we moeten niet te klein denken van de Heilige Geest. God is een God van wonderen en de dominee hoopt dat wij daar iets van mogen zien: hij hoopt dat we mogen groeien in de gemeenschap en groeien in het geloof.

Het was fijn om te merken hoe er met ons meegeleefd wordt: er waren zelfs meerdere vaders, moeders, broers, zussen, opa’s en oma’s aanwezig om ons uit te zwaaien.

We maakten met elkaar een groepsfoto en reisden met meerdere auto’s af richting Eindhoven Airport. Om 9:15 uur zouden we naar Debrecen (Hongarije) te vliegen, waar we met een bus werden opgehaald. Echter had het vliegtuig technische problemen en uiteindelijk vertrokken we pas iets na twaalven. Daardoor arriveerden we uiteindelijk bijna 3 uur later in Oradea, maar dat mocht de pret niet drukken. De ontvangst door dominee en zijn vrouw Andrea Visky was allerhartelijkst en er stond al een heerlijke traditionele Hongaarse Gulyás voor ons klaar. Dat was genieten! Vervolgens hebben we ons geïnstalleerd op onze kamers, lekker gedoucht en de avond met elkaar afgesloten door samen een Bijbelstudie te houden over het thema ‘Ik ben Die ik ben’. Mooi om zo met elkaar te spreken over wat ons samenbindt en elkaar een inkijkje te geven in ons hart! Inmiddels hebben we de eerste nacht achter ons en zijn we hopelijk weer fit en uitgerust voor onze eerste volle dag samen in Roemenië. We gaan starten met een half uurtje fitness, daarna samen ontbijten en vervolgens willen we de stad gaan ontdekken, samen met een aantal Roemeense jongeren. We zien uit naar deze nieuwe ontmoetingen!

Diaconale Jongerenreis

Wij zijn een groep van 12 jongeren en 6 leidinggevenden die, vanuit de Hervormde gemeente Genemuiden, een Diaconale Jongerenreis organiseren naar Oradea (Roemenië) waar wij van 20 juli tot en met 2 augustus 2023 verblijven om kinderactiviteiten te organiseren, klusprojecten uit te voeren en oude weduwen in de stad te bezoeken voor een pastoraal gesprek en het overhandigen van een voedselpakket: het zogenoemde Granny Project. Wij hopen u en jou voorafgaande en tijdens onze reis te informeren over de voortgang!

Actief sinds 24 Mei 2023